Powered by Blogger.
There was an error in this gadget
Jauh di Mate, Dekat di Hati


Rindu pd MRSM Pontian. Saya merupakan salah seorg bekas pelajar MRSM Pontian ini. Bnyak ilmu y sy peroleh sepnjng sy menuntut di sana. Sy menuntut di MRSM Pontian sejak dr tingkatan 1 lae. Dan Alhamdulillah, sy berjaya menamatkan tingkatan 5 sy disana juga dgn cemerlang.


Ini merupakan teman2 seperjuangn sy. Time nie kat Gombak klu xsilap. Kem tok BWP (Badan Wakil Pelajar) dan LDP (Lembaga Disiplin Pelajar). Sy merupakan salah seorg ahli LDP pd waktu itu. Bnyk ilmu y kmi perolehi sepanjang di kem tersebut. Terutama sekali dlm kepimpinan. Kem terbut mgajar kmi bagaimana tok mnjd seorg pemimpin y baik.



Nie plak kem waktu F5 klu xsilap. Hehehe. Time nie kmi smue kne berdiri rmai2 dlm 1 bntangan surat khabar. Agak2 mcm mne rase ? Terpkse la kite org angkat budak2 y ringan. Heehehe. Antara y diangkat waktu itu adalah sy. :)) sbb waktu itu sy adalah diantara y ringan (perasan).

Boyfriend is my Husband, Girlfriend is my Wife


Meninjau Fenomena "couple"

Kita dapat melihat bahawa bentuk couple boleh mendekati zina. Semula diawali dengan pandangan mata terlebih dahulu. Lalu pandangan itu mengendap di hati. Kemudian timbul hasrat untuk jalan berdua. Lalu berani berdua-duan di tempat yang sepi. Setelah itu bersentuhan dengan pasangan. Lalu dilanjutkan dengan ciuman. Akhirnya, sebagai pembuktian cinta dibuktikan dengan berzina. –Naudzu billahi min dzalik-. Lalu pintu mana lagi paling lebar dan paling dekat dengan ruang perzinaan melebihi pintu couple?!
Mungkinkah ada couple Islami? Sungguh, couple yang dilakukan saat ini bahkan yang dilabeli dengan 'couple Islami' tidak mungkin boleh terhindar dari larangan-larangan di atas. Renungkanlah hal ini..

Ibnul Qayyim menjelaskan,
"Kalau orang yang sedang dilanda asmara itu disuruh memilih antara kesukaan pujaannya itu dengan kesukaan Allah, pasti ia akan memilih yang pertama. Ia pun lebih merindukan perjumpaan dengan kekasihnya itu berbanding pertemuan dengan Allah Yang Maha Kuasa. Lebih dari itu, angan-angannya untuk selalu dekat dengan sang kekasih, lebih dari keinginannya untuk dekat dengan Allah".




Couple Terbaik adalah Setelah Nikah

Islam yang sempurna telah mengatur hubungan dengan lawan jenis. Hubungan ini telah diatur dalam syariat suci yaitu pernikahan. Pernikahan yang benar dalam islam juga bukanlah yang diawali dengan couple, tapi dengan mengenal karakter calon pasangan tanpa melanggar syariat. Melalui pernikahan inilah akan dirasakan percintaan yang hakiki dan berbeza dengan couple yang cintanya hanya cinta bualan.
Dari Ibnu Abbas, Rasulullah shallallahu `alaihi wa sallam bersabda :

"Kami tidak pernah mengetahui penyelesaian untuk dua orang yang saling mencintai seperti pernikahan." (HR. Ibnu Majah no. 1920. Dikatakan shohih oleh Syaikh Al Albani)

Kalau belum mampu menikah, tahanlah diri dengan berpuasa. Rasulullah shallalahu `alaihi wa sallam bersabda :

"Barangsiapa yang mampu untuk menikah, maka menikahlah. Kerana itu lebih akan menundukkan pandangan dan lebih menjaga kemaluan. Barangsiapa yang belum mampu, maka berpuasalah kerana puasa itu bagaikan perisai." (HR. Bukhari dan Muslim)

Ibnul Qayyim berkata, "Hubungan intim tanpa pernikahan adalah haram dan merosakkan cinta, malah cinta di antara keduanya akan berakhir dengan sikap saling membenci dan bermusuhan, kerana bila keduanya telah merasakan kelazatan dan cita rasa cinta, tidak boleh tidak akan timbul keinginan lain yang belum diperolehnya."

Cinta sejati akan ditemui dalam pernikahan yang dilandasi oleh rasa cinta pada-Nya.

Mudah-mudahan Allah memudahkan kita semua untuk menjalankan perintah-Nya serta menjauhi larangan-Nya. Allahumma inna nas'aluka 'ilman nafi'a wa rizqon thoyyiban wa 'amalan mutaqobbbalan.


Betapa Allah Mencintaimu

Bismillahir-Rahmanir-Rahim ...
Betapa Allah Mencintai mu…
Dia menciptakan mu dalam bentuk yang sebaik-baiknya…
Dia selalu menjaga mu… tiap detik… tiap minit… dan setiap waktu… tanpa kenal lelah & letih…
Dia memberi mu ujian & masalah untuk kamu atasi agar kamu menjadi orang yg tegar, sabar dan selalu mengingat Nya
Dia memberikan kamu rasa sedih & rasa bahagia, agar kamu selalu bersyukur kepada Nya & tidak menjadi orang yg sombong…
Dia selalu memaafkan semua kesalahan mu…
jika kamu benar bertaubat pada Nya
Dia selalu mencatat setiap kebaikan mu walaupun kebaikan itu hanya sebesar zarah dibumi atau dilangit…
Dia selalu memberi rezeki kepada mu tanpa disangka-sangka…

Tapi apakah kamu sudah benar-benar mencintai Allah seperti Allah mencintai kamu?
Apakah kamu sudah benar-benar mencintai Allah dengan sesungguhnya?

Tanya kepada hati mu…
Apa yang sudah kau lakukan sebagai bukti kau mencintai Allah dengan sesungguhnya…
Sudahkah kamu mencintai Allah seperti Allah mencintai kamu…
Sudahkah kamu melakukan solat 5 waktu tepat pada waktunya… andai kau tahu, bahawa amalan pertama yang dihisab adalah Solat…
Sudahkah kamu membaca Al Quran setiap saat…
Sudahkah kamu memahami apa yang ada di dalam kitab mu Al Quran… Andai kau tahu sesungguhnya apa yg ada didunia ini telah tertulis dalam Al-Quran
Sudahkah hati mu mencerminkan 99 Asmaul Husna…
Sudahkah kamu mempunyai hati yang selalu pemaaf…seperti Allah yang selalu mahu memaafkan kesalahan mu, jika kamu bertaubat dgn sungguh ..

Sudahkah kita menyisihkan sedikit penghasilan kita untuk orang-orang yang kurang mampu…
Sudahkah kita selalu bersyukur atas nikmat yang Allah berikan…
Apakah rasa cinta mu kepada Allah lebih besar daripada rasa cinta mu kepada makhluk ciptaan Nya

Terkadang kita kesal, marah, dan kecewa pada Allah, atas ujian atau cubaan yang kita terima…

Tapi apakah pada saat kita mendapatkan kebahagiaan, kita sering bersyukur & berterima kasih kepada Allah…

Pernahkah kita selalu berbaik sangka kepada Allah atas semua hal yg kita alami…

Andai kau tahu… sungguh ujian atau cubaan yang selama ini kamu terima, itu sebagai tanda rasa sayang & rasa cinta Allah terhadap hamba Nya
Andai kau tahu… bahawa semua itu boleh menjadikan mu orang yang lebih Sabar, lebih Bersyukur, lebih Ikhlas, lebih Bertawakal, dan lebih dekat kepada Allah
Kerana bagi Allah, sangatlah mudah melepas setiap permasalahan hamba Nya setiap saat. Tapi justeru kerana Allah begitu perhatiaan kepada mu, begitu sayang pada mu, dan begitu mencintaimu…

Maka Dia menguji setiap hamba Nya untuk senantiasa mengingatkan mereka bahawa Allah selalu ada untuk mereka & sungguh Pertolongan Allah Sangat Dekat.

Ujian atau cubaan yg menimpa kita adalah peringatan dari Allah
agar kita boleh memperbaiki diri dan senantiasa bertaubat sehingga kita menjadi lebih baik lagi, sehingga pada saat kita bertemu dengan Allah nanti, kita sudah dalam keadaan bersih, tanpa dosa.

Dan kelak ketika kita menghadapi ujian sebenarnya di Liang Lahad oleh Malaikat Mungkar & Nakir, kita boleh menjawab dengan baik & boleh menikmati masa istirahat sampai Hari Kiamat Tiba.

Ingatlah…
Nabi Muhammad SAW pun dahulu mendapat ujian yg sangat berat, padahal Nabi Muhammad itu merupakan hamba yg paling disayang Allah & sudah dijamin masuk syurga. Tapi semua itu dilakukan kerana Allah sangat mencintainya.

"Setiap muslim yg terkena musibah, penyakit, atau yg lainnya, pasti akan Allah hapuskan berbagai kesalahannya, seperti sebuah pohon menggugurkan daun-daunnya" (HR Muslim)

"Ujian itu akan selalu datang menimpa seorang mukmin & mukminah, baik pada dirinya, pada diri anaknya, atau pada hartanya sehingga ia bertemu dengan Allah tanpa batas dosa sedikitpun" (HR Tirmidzi)

Kita mendekati Allah sejengkal, Allah mendekati kita sehasta. Kita mendekati Allah sehasta, Allah mendekati kita sedepa. Kita mendekati Allah dengan berjalan, Allah mendekati kita dengan berlari.
Subhanallah betapa Allah sangat mencintai ku…

Sahabatku…
Begitu banyak hal yang telah Allah berikan kepada kita sebagai bukti bahawa Allah sangat mencintai & menyayangi kita, bahkan kita tak akan mungkin boleh menghitungnya.
Lalu kenapa terkadang kita tidak dapat mencintai Allah dengan sesungguhnya…

Sahabatku…
Dekati Allah… Jaga selalu Allah dihatimu… Ingatlah Allah dimanapun kamu berada
Cintailah Allah dengan sesungguhnya dengan Taubat Nasuha…
Dirikanlah solat 5 waktu tepat waktunya & jangan menunda-nundanya
Dan janganlah kamu simpan kitab mu didalam almari sehingga penuh debu, tapi bacalah kitab Suci mu Al Quran & pelajari makna yg terkandung didalamnya
Sedekah kanlah sedikit rezeki mu kepada orang-orang yg kurang mampu
Perbanyaklah mengingat Allah dengan selalu berzikir & bertasbih
Dan janganlah kamu selalu menuntut hakmu kepada Allah… padahal kamu sering lalai menjalankan kewajibanmu kepada Allah
Tetaplah berprasangka baik kepada Allah, Kerana sesungguhnya Allah sangat menyayangi & mencintaimu…

Sahabatku…
Sebelum terlambat… selama kita masih diberikan Nafas oleh Allah…
Mari kita Cintai Allah dengan sepenuh hati dengan TAUBAT NASUHA
Luruskan Niat mu…Perbaiki Niatmu… dengan Niat Yang Sungguh-sungguh kerana Allah & mengharapkan Redha Allah… mulai Hari Ini… Sekarang Juga… Dan Jangan Menundanya Sampai Besok…
Kerana belum tentu Esok Hari Kita Masih dapat Bernafas…
"Satukanlah dirimu dalam ketaatan dan ketakutan pada Allah sebagai pakaian persiapan akhiratmu, serta berupayalah untuk tempat tinggalmu yg abadi nanti"

Semoga bermanfaat dan penuh Keberkatan dari Allah.....

Saat Lafaz Sakinah


Heningnya
Sunyi suasana
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah tangis ibunda

Adalah aku wali puteriku
Serah kini amanahku ini padamu
Nafkahilah dia curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

Chorus
Dulu esakannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu
Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

Ulang Chorus


Easy to run lyric


It's easier to run
Replacing this pain with something numb
It's so much easier to go
Than face all this pain here all alone

Something has been taken from deep inside of me
The secret I've kept locked away no one can ever see
Wounds so deep they never show they never go away
Like moving pictures in my head for years and years they've played

(If I could change I would take back the pain I would)
(Retrace every wrong move that I made I would)
(If I could stand up and take the blame I would)
(If I could take all the shame to the grave I would)
(If I could change I would take back the pain I would)
(Retrace every wrong move that I made I would)
(If I could stand up and take the blame I would)
(I would take all my shame to the grave)

[Chorus]
It's easier to run
Replacing this pain with something numb
It's so much easier to go
Than face all this pain here all alone

Sometimes I remember the darkness of my past
Bringing back these memories I wish I didn't have
Sometimes I think of letting go and never looking back
And never moving forward so there'd never be a past

(If I could change I would take back the pain I would)
(Retrace every wrong move that I made I would)
(If I could stand up and take the blame I would)
(If I could take all the shame to the grave I would)
(If I could change I would take back the pain I would)
(Retrace every wrong move that I made I would)
(If I could stand up and take the blame I would)
(I would take all my shame to the grave)

Just washing it aside
All of the helplessness inside
Pretending I don't feel misplaced
It's so much simpler than change

[Chorus]
It's easier to run
Replacing this pain with something numb
It's so much easier to go
Than face all this pain here all alone

It's easier to run
(If I could change I would take back the pain I would)
(Retrace every wrong move that I made)
It's easier to go
(If I could change I would take back the pain I would)
(Retrace every wrong move that I made I would)
(If I could stand up and take the blame I would)
(I would take all my shame to the grave)


Tanyalah Hati

Jika kita sedang berdiri sembahyang hari-hari melakukan yang terbaik untuk 'merasa' lebih dekat kepada Allah SWT, tetapi masih sahaja merasa jauh.

Jika kita tertanya-tanya mengapa orang-orang di sekeliling kita semua menangis seperti bayi manakala kita benar-benar kurang emosi.

Jika kita boleh melihat orang-orang dengan hati yang lembut dan mata menangis pada solat mereka, tetapi ia seolah-olah tidak berlaku dan kita gagal untuk mencapai tahap itu dalam ibadah rohani kita.

Maka tiba masanya untuk perbualan yang serius satu-sama-satu dengan hati kita.

Tanya Hati Kita

Mengapa begitu sejuk?

Mengapa perkataan-perkataan Sang Pencipta tidak mempunyai kesan atau impak ke atas kita sama sekali?

Adakah ia terlalu sombong takbur, bahawa ia tidak memerlukan Tuhan itu?!

Tanya ia mengapa begitu sukar?

Mengapa tidak ada emosi yang dinyatakan sama ada ketakutan atau kegembiraan dengan Pencipta?

Tanya ia mengapa munafik? Ia akan menangis menonton filem walaupun ia tahu ia tidak real tetapi tidak akan menangis apabila mendengar tentang kebenaran destinasi muktamad.


Dan..

Teruskan menggali lebih dalam sehingga kita menemui jawapannya.

Dapatkan jantung kita untuk pecah di hadapan Allah SWT.



INDIVIDU muslim yang baik, apabila ditimpa musibah.. dia tetap TERTAWA walau sebenarnya ingin MENANGIS, tetap TERSENYUM walau sebenarnya merasa KECEWA, tetap KUAT walau sebenarnya sudah TAK SANGGUP lagi, tetap BERSEMANGAT walau TERTEKAN oleh masalah, dan yang paling penting ialah tetap SABAR dan memandang segalanya baik-baik saja walau sebenarnya sudah TERLUKA. ~





OH YES BREAKER!!


Tak taw la nk ckp ap lg, ak mmg suke cte nih, ohhh... best...!! GO GO LEE SHION!

Puncak Perdana Puncak Di HAti Ku....~

Ok, kali ini, sy (Nur Fatihah) akn mnceritakan serba sedikit tentang UiTM Puncak Perdana. Sy belajar disana, jurusan Akaun Fast-Track. Ape tu Fast-Track ek ? Sy pon xtaw la cmne nk terang.... tp, pape pon jurusan ni best dan special la....ape y special sgt agak2 ? Akaun Fast-Track ni cepat. Diploma hanya 2 tahun, dan Degree hanya 2.5 shj. Kiteorg Prac waktu Degree t. Hurm, sy mghabiskan 2 taun pertama (Dip) sy di Puncak Perdana ni la....Walaupun kcik sgt, xstanding ngn Puncak Alam, sy tetap rase sronok blaja kat sana. Korg nk taw sbb ?? Jom....




(rumah sy di Puncak Perdana)

Cantik x rumah sy ? Sorry la, agak bersepah. Rumah ni, Uitm Puncak Perdana y sediakan. Sgt selesa. Smue lengkap lah. Smue perabot adew. Locker, cermin, meja belajar, kerusi, ampaian. Cme ampaian y disediakan sgt terhad. Rumah ni, xpyah sewa. Duduk situ free jep, cme kne daftar barang elektrik la. 1 barang RM10 satu sem. Antara brg elektrik y dibenarkan ialah, kipas angin, charger telepon bimbit, heater, laptop radio. And antara barangan elektrik larangan ialah periuk nasi. Kat kolej Puncak Perdana ni, kiteorg dilarang tok memasak sbb xdapur pon. Rumah y disediakn mcm apartment gak la. Adew 3 bilik, 2 toilet. Capacity 1 rumah ialah 8 org.

(inilah kje sy pd waktu lapang dlm kelas)

Kelas pon ok. Lengkap ngn penghawa dingin, meja dan krusi. Cme kelas kat Fakulti Puncak Perdana ni mcm bilik darjah, xmcm bilik kuliah y real.


(Aftas Futsal Night)

Ni la persatuan kiteorang (Aftas). Aftas stand for apew pon sy xingt. Tiap2 sem, kiteorg mesti wat program Aftas Futsal Night ni. Aftas Futsal Night ni diadakan kat Uitm induk S.alam sbb kat Puncak Perdana xde court y besar mcm kat Uitm induk. Sem 4 bru ni, Aftas anjur perlawanan futsal tok laki2 ni dodgeball tok prempuan. Korg nk taw main dodgeball tu cmne, carik kat google k. Sy xamik bhgian pon dlm perlawanan tersbut. Tp, sy tetap hadir tok beri smangat kat batch sy. Batch sy akhirnya memnangi hamper tempat ke-3 dlm perlawanan tersebut.


(RHB Trainer)

Time ni kiteorg kelas Bel 312. Sronok. Kiteorg kne jd wakil sesebuah company tok propose somethin. Sbelum presentation, kiteorg stress sgt2 sbb bnyk kje y perlu disiapkan. Pulak 2 , lecturer Bel312 kteorg ni, skekan kesempurnaan dlm sesuatu kje 2. Finally, group kiteorg dpt pujian dr lecturer. Rase usaha kiteorg berbaloi n lega sbb dah lpas present n ley focus tok bnde len plak.

(Pelajar AC110 3B)

Gmbar ini diambil semasa sy Part 3. Agak2 ley teka x mne 1 sy ??? Kwn2 sy smue best2, xde masalah. Kiteorg bnykannya dr MRSM. So, kiteorg dah didik dgn skolah y mmpunyai sistem y sme sblum ni, so...kiteorg ley jd 1 kpale. :)


(Pemandangan luar Kolej Puncak Perdana)

Inilah pmandangan luar rumah kiteorg.


(Uitm Kampus Puncak Perdana)

ok, sampai sni jep la. Pnat nk tlis pnjang2 n pk bnyk2. heheheh....y pnting, bg sape2 y dpt mneruskan pgajian kat Uitm Kampus Puncak Perdana ni, jngn la mnyesal sbb UiTm Kampus Perdana xdew la steruk y kowg jangkakan.

\o/ Jeng3x

Sgt letih skali & mental ku tlh di serang dgn hebat dek hentakan2 keras pd permukaan meja makmal ku...OHHH CILAKAS sgguh skali ini bdak, xpe2..sabo...ape2 pon ak ingin bertrima kaseh pd insan berkenaan sb m`mberikan ak keje tuk sok ari... aahhhhhhh


BTW LAYAN LA GEKIDOU FOR LIFE!! GRAY MAN RULEZ!


Minggu Baru Komik Baru Lagi





Chp 554 Suda Kuar!! GO NABUTO!!
Sinopsis mgatakan y sasgay akn siligi pale nabuto mgunakan jari kelingking dia!

Chp 149 Kimi No Iru Machi~
Adakah Eba da sedo or x sedo2 lg~

Nmpk gayanye, ichigo perlukan sabun detol plak tuk kalahkan ginjo..

Bila Bekerja

today, ak mengecat nombor pd meja mkmal, sronok sb ak buat sorg2..comot plak tu..wakakakaka~

plak tu slesai cat, ak tido..yes..keje best!!! sok plak kena pkr ayt2 hikmah y sngkut paut ng sains, pas kat kak wani..hauuuw!~ tenang pale keje nih

Kita Bertanya........Al-quran Menjawab......


Bismillah Hirrahmanirrahimm........


KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?


QURAN MENJAWAB


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat 216)




KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?


QURAN MENJAWAB


"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. "
( Surah Al-Baqarah ayat 286)




KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST….?


QURAN MENJAWAB


"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."

( Surah Al-Imran ayat 139)



KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?


QURAN MENJAWAB


"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan). "



KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"

(Surah Al-Baqarah ayat 45)



KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?


QURAN MENJAWAB


"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?"

(Surah At-Taubah ayat 111)



KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?


QURAN MENJAWAB


"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. "

( Surah At-Taubah ayat 129)



KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!


QURAN MENJAWAB

"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
(Surah Yusuf ayat 12)




KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB


"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."

(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)


Mengelak Sikap Takabbur~

Takabbur, asal perkataannya adalah kabir yang membawa maksud besar, maka takabbur adalah satu perasaan besar dan megah pada diri.

Imam Ghazali memberi beberapa panduan untuk mengelakkan sikap takabbur yang ada dalam diri manusia, iaitu:


(gambar adik sendiri : Filzah)

1. Apabila berjumpa kanak-kanak, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana kanak-kanak belum dibebani dosa.


2. Apabila berhadapan dengan orang tua pula, anggaplah mereka juga lebih mulia kerana mereka lebih lama beribadah daripada kita.

3. Apabila berjumpa orang alim, anggaplah dia lebih mulia kerana banyaknya ilmu di dadanya.

4. Apabila melihat orang jahil anggaplah mereka lebih mulia kerana mereka berbuat dosa kerana kejahilan sedangkn kita dosa dalam keadaan mngetahuinya.

5. Apabila berjumpa orang jahat, jangan anggap kita mulia. Tetapi, katakan, mungkin orang jahat itu akan bertaubat pada masa tuanya, sedangkan kita belum tahu bagaimana akhirnya kehidupn kita.

6. Apabila bertemu orang kafir katakan, belum tentu dia akan kafir selama-lamanya...


7. Apabila terserempak dengan haiwan, hormatilah ia kerana haiwan tidak mempunyai akal dan seterusnya tidak akan dihisab di akhirat kelak berbanding dengan manusia..

Wallahualam..