Powered by Blogger.
Rutin Penjagaan Orkid - Suhu (2)




Mengetahui jenis orkid yang anda punyai akan dapat memberikan anda idea yang cukup bagus bagimengetahui suhu apakah ia perlu. Secara umum, julat suhu yang dingin, pertengahan dan hangat.

Suhu adalah satu elemen yang sangat penting untuk perkembangan orkid. Julat suhu kebiasaannya dikategorikan sebagai hangat, pertengahan dan sejuk. Berikut adalah garis panduan yang cepat dan mudah difahami:


Ini bukan peraturan yang mutlak. Anda mungkin mendapati bahawa sesetengah orkid memerlukan darjah kepanasan yang tinggi dan sebahagian yang lain memerlukan darjah kepanasan yang rendah.

Asal-usul
Bergantung kepada asal usul mereka, orkid memerlukan suhu yang berbeza.Secara umumnya, habitat semulajadi yang lebih tinggi, suhu yang diperlukan adalah sejuk.Sebagai contoh, orkid Miltonia yang berasal dari ketinggian pertengahan Brazil, mereka lebih suka suhu bawah 10 ° C pada waktu malam dan 26 ° C pada siang hari. Manakala kebanyakan orkid Phalaenopsis yang berasal berhampiran dengan laut, mereka suka suhu malam mereka di pertengahan 16 ° C dan 20 ° C

Siang dan Malam
Kebanyakan orkid memerlukan sekurang-kurangnya 12 ° C dan 9 ° C sejuk pada waktu malam untuk memulakan pancang bunga. Di beberapa tempat, perubahan siang / malam adalah lebih besar dalam musim-musim tertentu.

sedikit pelarasan
Orkid yang tidak suka kepada keaadaan semulajadi rumah anda adalah sukar untuk tumbuhan tersebut menjadi.
Melainkan anda mempunyai rumah hijau dengan kawalan haba yang canggih. Jika anda tinggal di Florida, sebagai contoh, ia adalah sukar untuk membuat Odontoglossum berkembang. Membeli dan orkid yang sesuai dengan persekitaran anda akan membuat hidup anda lebih mudah. Saya mendapati bahawa meletakkan orkid di dalam pasu tanah liat (bersama-sama dengan pasu asal) boleh mengekalkan kelembapan orkid. Anda juga boleh menghidupkan kipas untuk menyejukkan tempat itu. Jika orkid anda tidak berkembang dengan baik atau tidak berbunga di lokasi semasa, bergerak ke tetingkap lain untuk memberikan keselesaan pada orkid.


0 comments:

Post a Comment